Etter et halvt år med HavnaMi konstaterer verdens nordligste båtforening at sky-løsningen er både rimelig og bra. – Det kostet ikke skjorta. Og vi ser at det var verdt det!


Tore Magne Hoem (bildet) leder verdens nordligste båtforening. Han skryter av HavnaMi. Foto: Ole-Magnus Rapp, Svalbardposten


hoem.jpg

Et halvt år er gått siden Tore Magne Hoem og styret i To-Takteren, småbåthavna i Longyearbyen på Svalbard, bestemte seg for å bli ei HavnaMi-havn.


Det hele startet med vekst.


– To-Takteren er ei forholdsvis gammel forening, som opprinnelig var ei snøscooterforening startet på 60-tallet. På slutten av 70-tallet begynte man å leke med tanken på å etablere ei småbåthavn, og denne kom etter hvert på plass. Så har havna vokst sakte men sikkert. Veksten tok seg skikkelig opp i det siste, fra 70-80 plasser til dagens drøyt 140. Og når det ble såpass, 140 plasser og venteliste, da så vi at det ble vanskelig å holde oversikt og å gjøre endringer i excel-arket, forteller han.


Enklere hverdag for kassereren

Båt- og snøscooterforeninga har valgt å ta i bruk HavnaMi Standard, for å få tilgang til faktureringen.


Han påpeker at HavnaMi – i likhet med alle andre system – krever at man setter seg inn i og bruker systemet.


– I foreninger går det på frivillighet, så man må ta det litt etter litt. Men spesielt kassereren har fått hverdagen sin forenklet veldig. Faktureringen fungerer veldig godt. Vi hadde én ting å sette fingeren på, nemlig at man ikke kunne sende ut faktura til flere kunder samtidig. Men i en oppdatering ble dette fikset opp i, sier Hoem.


Bedre kontroll, mindre tidsbruk

– HavnaMi er nå mulig å integrere mot Visma eAccounting, og det jobbes med å programmere løsning for integrering mot TripleTex. Er slikt interessant for dere?


– Vi har et annet regnskapssystem nå, men det kan absolutt være interessant dersom vi skal bytte, sier han.


Han har registrert at det støtt og stadig drypper inn oppdateringer.


– Vi har allerede fått en veldig mye lettere hverdag, og har mye bedre kontroll på havna og dens medlemmer nå enn før. Mange oppgaver er automatiserte og lettere å gjøre i HavnaMi. Dette er viktig - at man har minst mulig arbeid når man driver på frivillig basis.


Ingen overraskende regninger

Da To-Takteren ble ei HavnaMi-havn valgte Hoem og de øvrige i styret å også kjøpe websideløsningen.


– Vi kjøpte «nøkkelferdig havn», med innlegging av all data om båtplasser og medlemmer pluss design av havn. I tillegg bestilte vi webside og oppbygging av websiden. Full pakke, sier Hoem.


– Hva synes du om prisen?


– Da vi fikk tilbudet så syntes ikke vi i styret at det var spesielt dyrt. Det var en av hovedårsakene til at vi tok HavnaMi. Det kostet ikke skjorta. Og nå ser vi at det var verdt det!


– Har dere fått noen uventede regninger – eller har systemet blitt dyrere enn dere ventet?


– Hm, nei. Jeg kan ikke si at jeg husker noen overraskende regninger. Vi har fått de regningene vi ble forespeilet i tilbudet, ikke mer enn det. Prisen er den samme som vi ble enige om før vi kjøpte.


Fryktelig greit å ikke ha oppsigelsestid

Da HavnaMi ble bestilt plukket havna også ut flere ekstra moduler.


– Vi har tatt i bruk det meste av det vi bestilte, unntatt venteliste-modulen. Den har vi ikke satt oss inn i helt ennå, så vi avbestilte den inntil videre – og vil heller bestille den igjen senere, forteller Hoem, som dermed heller ikke får noen regning for venteliste-modulen.

Systemet er nemlig bygget opp slik at en velger grunnpakker og så bygger ut med ønskede moduler, der hver grunnpakke og modul har sine egne priser.


– Det at dere kunne ta vekk moduler dere ikke trenger – og at dere også kan si opp HavnaMi på dagen uten å måtte betale regninger flere år fram i tid, hvor viktig var dette for dere?


– Som kunde så er det jo fryktelig greit å ikke ha noen oppsigelsestid. Hvor bra det er for HavnaMi, det vet jeg ikke – for det krever at dere leverer varene, sier han og ler.


– Men denne fleksibiliteten var faktisk ikke avgjørende for vår del. Vi ville valgt HavnaMi selv med en lang oppsigelsestid. Samtidig må det ikke bli for lenge. En oppsigelsestid som nærmer seg et år er altfor mye, mener jeg. Det kan skje mye på et år som gjør at man er nødt til å gjøre endringer. Da er det surt å måtte betale i lang tid etterpå, mener han.


Skal ha sylskarpe dronebilder

I og med at havna ligger så langt nord som den faktisk gjør har den – dessverre for Hoem & co – ikke verdens beste kartgrunnlag. Satellittene til Google sveiper sjeldent over Longyearbyen.


– Vi har derfor tenkt på å få sendt opp drone for å ta bilde av hele området. Det tror jeg blir knallfint. Vi har ikke kommet så langt, men dronebilder står på agendaen, sier han.


Savner egen mobilversjon  

– Alt i alt, hva tenker dere om HavnaMi nå, et halvt år etter at dere tok systemet i bruk?


– Vi er veldig godt fornøyde!


– Har du noe spesielt du ønsker at HavnaMi var utstyrt med?


– Det kunne vært bygget en egen mobilversjon, som er forenklet og tilpasset til mindre skjermer. For sånn som det er i dag så er hele systemet med all informasjonen tilgjengelig via mobil og nettbrett, og det blir for mye på små skjermer. Vi ser fram til det kommer en egen mobilversjon, så det blir enda enklere å sitte på hytta og administrere båthavna.