Altaposten omtalte på forsommeren hvordan Alta Båtforening er i ferd med å ta steget fra bruk av gule lapper og tvilsom hukommelse til å bli heldigital. Havnesystemet HavnaMi står i sentrum når havna nå legger til rette for et enklere, mer rettferdig og mye mer kundevennlig system – som også kan brukes av de med begrensede datakunnskap.
Vi har ikke anledning til å legge ut artikkelen på våre sider av copyright-hensyn, men du finner lenke til Altapostens artikkel: trykk her
Altaposten skriver blant annet: «I systemet finner du blant annet kart over alle båtplassene med opplysninger om størrelse på plass og leietager. Du administrere også dugnader, utleie av båtplasser og tørrslip, utsendelser av fakturaer og kan sende masseutsendelse av sms med aktuelle beskjeder til medlemmene. I tillegg kan medlemmer søke om eller si opp båtplasser via datasystemet. Dette er bare noen av funksjonene».
Målet til Alta Båtforening er at alle medlemmene etter hvert skal ta datasystemet i bruk. Havna har et ønske om å fremstå som inkluderende og imøtekommende overfor både eksisterende og nye kunder:
– Vi ønsker jo å være en «ja»-båthavn, for her eier ingen av medlemmene mer enn andre, og vi ønsker at alle skal føle seg inkludert og velkommen, sier Jan-Eirik Johansen, leder i havneutvalget, til Altaposten.
Alta båtforening har 500 medlemmer og 250 båtplasser. Havna har valgt den største pakken, som inkluderer blant annet fakturamodulen, OCR-løsningen og masseutsendelse av mail og SMS. I tillegg har de valgt ventelistemodulen og kartoptimalisert dronefoto som bakgrunnskart. For dette oppsettet betaler havna like under 1.000 kroner måneden i faste kostnader*.
*utsendelse av SMS og faktura samt oppføringer på ventelistemodulen kommer i tillegg.